تبلیغات
میهنم ایران زمین - فریدونشهر استان اصفهان شهر گرجی نشین ایران و معروف به سوییس ایران( بخش اول)


فریدونشهر در استان اصفهان شهر گرجی نشین ایران
 

فریدونشهر شهری كوهستانی و معروف به سوییس ایران

مطلب ارسالی از هموطن گرجی آقای مهدی اونیكاشویلی از فریدونشهر اصفهان

( بخش نخست)


مطالب این فرسته رو آقای اونیكاشویلی از فریدونشهر اصفهان به جیمیل وبلاگ ارسال كردند خودم هم تصاویر و مطالبی رو بهش اضافه كردم.

فریدون‌شهر شهری است در استان اصفهان ایران که نامزد امن‌ترین شهر دنیا از سوی یونسكو بوده و با ۲۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا ، مرتفع‌ترین شهر ایران است. بیش از ۹۰ درصد جمعیت محلهٔ بالای شهر فریدون‌شهر را گرجی زبانان تشکیل داده و اکثر آنها نوادگان گرجی‌هایی هستند که توسط شاه عباس اول  از گرجستان به ایران تبعید شدند.آنها بعد از ورود به ایران مسلمان و شیعه مذهب شدند .

فریدون‌شهر در کوه‌های زاگرس، حدود ۲۰۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان ، در دامنهٔ قلهٔ دیدْتْسِری (დიდწერი) و در حومهٔ جوی دیدْخِوی (დიდხევი) قرار دارد و توسط کوه‌های بلند، تپهٔ تاتاشْویلی (თათაშვილი) و دشت وارْدیسْقِلی (ვარდისყელი) احاطه شده است.

این شهر از سمت شرق به مزارع پیریکیتی (პირიქითი)، از غرب به کوه تْسیخِ (ციხე)، از شمال به قلهٔ دیدْتْسِری (დიდწერი) و از جنوب به تپهٔ تاتاشْویلی (თათაშვილი) محدود می‌شود. بنیادگذاران فریدون‌شهر، از گرجی‌های زمان شاه عباس اول هستند که توسط خود او از گرجستان به ایران تبعید شدند و به دستور او عده‌ای از جنگاوران آن‌ها جهت حفظ منطقهٔ فریدن و همچنین پایتخت (اصفهان) ساکن شدند.

زبان گرجی (به گرجی: ქართული ენა، کارْتولی اِنا) زبان مردم گرجی و زبان رسمی کشور گرجستان است.زبان گرجی یکی از زبان‌های قفقازی و از خانوادهٔ زبان‌های کارتولی می‌باشد. این زبان با خط گرجی نوشته می‌شود .

ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر:
به خط و زبان گرجی:

ყველა ადამიანი იბადება თავისუფალი და თანასწორი თავისი ღირსებითა და უფლებებით. მათ მინიჭებული აქვთ გონება და
სინდისი და ერთმანეთის მიმართ უნდა იქცეოდნენ ძმობის სულისკვეთებით
ترجمه به فارسی:

همهٔ افراد بشر آزاد به دنیا می‌آیند و حیثیت و حقوق‌شان با هم برابر است. همهٔ آنها اندیشه و وجدان دارند و باید در برابر یکدیگر با روح برادری رفتار کنند.
چرا فریدونشهر را سوییس ایران می نامند؟  چون کوههای فریدونشهر و پوشش برف آن در زمستان شبیه کوههای الپ در  کشورسوییس میباشد.

كوهستان فریدونشهر اصفهان






ورود گرجی‌ها به ایران

از سال ۱۰۱۳ تا ۱۰۳۴ هجری قمری، شاه عباس صفوی و سردارانش ۱۰ مرتبه به گرجستان حمله کرده و طی این حملات ۹۰٬۰۵۰ یا ۱۰۰٬۰۵۰ گرجی را قتل‌عام کرده و ۱۸۱٬۵۰۰ گرجی را به اسارت گرفته و به ایران تبعید کردند؛ که ۷۰٬۰۰۰ یا ۸۰٬۰۰۰ تَن از کشته‌ها و ۱۳۰٬۰۰۰ تَن از اسرای تبعید شده به ایران مربوط به حملهٔ شاه عباس صفوی به گرجستان در سال ۱۰۲۵ هجری/۱۶۱۶ میلادی است.

پس از تبعید این تعداد اسیر گرجی به ایران، شاه عباس دستور داد که آنها را به ولایتی که در آن آب و هوا و شرایط زندگی با وطن اصلی ایشان شبیه باشد انتقال دهند. به همین خاطر در ابتدای ورود گرجی‌ها به ایران، آنها را در «مازندران» که گمان می‌رفت از لحاظ آب و هوایی همانند گرجستان است، سکونت دادند ولی با نامساعد بودن آب و هوا اکثر آنان به شهرستان‌های داخلی ایران روانه شدند. از این تعداد اسیر گرجی، نیمی از آنها به «اصفهان» و «شیراز» وارد شدند.


گرجی‌ها در فریدن اصفهان

گرجیانی که به اصفهان مهاجرت کردند، ابتدا در زمان شاه عباس در «عباس‌آباد» اصفهان و پس از مدتی با تأسیس «نجف آباد » توسط «شیخ بهایی» در نجف آباد زندگی کردند. که به دستور شاه عباس عده‌ای از آنان که دارای خصال ستیزه جویی و جنگاوری بودند، جهت حفظ منطقهٔ فریدن و همچنین پایتخت (اصفهان) و همچنین به دلیل آب و هوای مساعد و مزارع و شکارگاه‌های مناسب به فریدن مهاجرت کردند.

سه نام جدید بر پایهٔ ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی و انسانی به وزارت کشور پیشنهاد شد:

  1. فریدون‌شهر (به علت حاکمیت فریدون در زمان پیش از اسلام بر این منطقه)
  2. گل شهر (به علت طبیعت سرسبز و گل‌های فراوان منطقه)
  3. گرجی شهر (به علت مردم منطقه)
و گزینش وزارت کشور نام «فریدون‌شهر» بود.

گردشگری : فریدون‌شهر موقعیت مناسبی برای گردشگری، ورزش‌های زمستانی، تولید برق، آب معدنی، عسل، ماهی، لبنیات، گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و ... دارد كه نیازمند توجه هر چه بیشتر مسولان به این شهر خوش آب و هوا است.

این شهر، پس از شهرهای نجف آباد، خوانسار و شهرضا، در رتبهٔ چهارم تولید عسل در استان اصفهان است. عسل تولیدی این شهر از مرغوبیت خاصی برخوردار بوده و در چندین نمایشگاه ملی رتبهٔ نخست کیفیت را کسب کرده است.

معادن زیادی در اطرف این شهر قرار دارد که برخی از آنها عبارت اند از: سنگ آهن، سنگ‌های تزئینی، باریت و مرمریت .
اكنون گرجی ها در ایران قومی ناشناخته هستند . فریدونشهر نیازمند معرفی بیشتر است مثلا برگزاری  رقص های آیینی به مناسبت های مختلف ، ایجاد كارناوال ها با نام رقص گرجی در شهر و استان اصفهان و سایر مناطق ایران و تبلیغ آن می تواند باعث جذب گردشگر بیشتر به این شهرستان شود كه برای گردشگری استان اصفهان هم مفید خواهد بود.













پیست اسكی فریدونشهر در استان اصفهان مرتفع ترین پیست اسكی كشور





پیست اسکی فریدون‌شهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان و ۳ کیلومتری فریدون‌شهر و در دامنهٔ کوه تسیخه قرار گرفته و مرتفع‌ترین پیست اسکی ایران است. زمان بازدید از این پیست که در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته است، از پاییز تا اواخر فروردین ماه می‌باشد.

شهرستان فریدون‌شهر با وجود در اقلیم کوهستانی زاگرس، ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر، متوسط بارندگی ۶۰۰ میلی‌متر و متوسط ۱۱۰ روز یخبندان در سال، عمدتاً نوع بارش آن به صورت برف می‌باشد










اولین و قدیمی ترین پیست های بین المللی ایران پیست اسكی دیزین و آبعلی در استان تهران و مرتفع ترین پیست اسكی ایران پیست اسكی فریدونشهر در استان اصفهان و بزرگ ترین پیست اسكی ایران پیست اسكی پولاد كف در استان فارس است


بام ایران، فریدونشهر ( پرتیکان )
فریدونشهر اصفهان بام ایران سرزمین برف ها






خوش به حال فریدونشهری ها توی زمستون هر سال  چقدر برف دارن . از نسل  قبل شنیدیم قدیما توی تهران هم همینقدر برف میامده الان كه دیگه تهران مثل گذشته برف نداره زمستان برف خیلی كمی تهران میباره و متاسفانه اقلیم داره  رو به خشكسالی میره اگرم برف بیاد بیشتر در ارتفاعات تهران هستش نه در همه جای شهر . ببینیم امسال زمستان 94 تهران چقدر برف می باره شما فعلا نظاره گر تصویر برف پر بركت فریدونشهر باشید انشاالله این شهرستان همیشه پر برف و پر از بركت رحمت اللهی باشه




 تسیخه فریدونشهر - سعود سراسری





بانوان كوهنورد تسیخه فریدونشهر



طبیعت زیبا و سرسبز فریدونشهر اصفهان


















اختلاف با آذربایجان بر سر مسایل  فرهنگی  : گرجی ها معتقدند آذربایجان رقص و لباس گرجی را كه متعلق به مردم گرجی تبار گرجستان است ، به نام خود مصادره كرده است. به اعتقاد گرجستانی ها  این پوشش و رقص متعلق به گرجی ها است كه آذربایجانی ها آن را با موسیقی تركی آذربایجانی اجرا می كنند ولی در اصل   رقص و لباسی كه به عنوان آذربایجانی مصادره و شناسانده شده متعلق به مردم گرجی تبار است و از رقص گرجی  كپی شده است.

خاستگاه اصلی رقصی که در ایران آذری نام گرفته، آذربایجان نیست

چگونه برای آذربایجان رقص و لباس جعل شد/ برساخته های جدید شوروی جایگزین فرهنگ اصیل آذری

منبع : سایت آذری ها http://www.azariha.org/

وحید رنجبر | یکی از پدیده های شگفت آور که صد البته ریشه در چند دهه ی اخیر دارد معرفی نوعی پوشش و لباس بعنوان لباس دیرین و سنتی مردان آذربایجان و نیز رقص سنتی مردمان قفقاز بعنوان رقص سنتی مردم آذربایجان می باشد. این موضوع به تدریج و با استفاده از عدم آگاهی مردم و نیز عدم اطلاع رسانی لازم و سهل انگاری از سوی مورخین و محقیق این حوزه چنان در لایه های مختلف جامعه نفوذ کرده و جا افتاده است که هم اکنون بعنوان یک حقیقت تاریخی و فرهنگی از آن یاد می شود.

با بررسی آثار نقاشی و نیز عکس های بر جای مانده از دوران صفویان و افشاریان و قاجاریان که در حوزه ی هنری آذربایجان خلق شده است هیچ گونه نشانه ای از این نوع پوشش را نمی توان ردیابی کرد. خوشبختانه اولین نسل از دوربین های عکاسی همزمان با شهر تهران به شهر تبریز بعنوان ولیعهد نشین حکومت قاجار نیز وارد شد و امروزه عکس های تاریخی پرشماری از بزرگان و مردم عادی آذربایجان در دست داریم و بجز نیروهای قزاق و منسوبین این نیرو نمی توانیم این نوع پوشش را بر تن بزرگان و باشندگان آذربایجان مشاهده بکنیم.

متاسفانه پیروی کورکورانه ی برخی از افراد و محافل فرهنگی و هنری آذربایجان در چند دهه ی اخیر از هویت سازی های جعلی و رنگارنگ محافل بادکوبه ای باعث تحریف و کجروی های آشکاری در معرفی تاریخ و فولکلور دیرینه ی آذربایجان شده است. ستارخان و باقرخان و علی مسیو و طالبوف و دیگر مردم آذربایجان همان طرح های رایج لباس در کشور را می پوشیدند که سردار اسعد بختیاری و عارف قزوینی و میرزا آقاخان کرمانی و دیگر مردم ایران می پوشیدند. کوتاه سخن اینکه این نوع پوشش که متعلق به منطقه بزرگ قفقاز و مردمان قفقازی تباری چون گرجی ها و اوستیایی ها می باشد برای اولین بار بسال 1258 خورشیدی و بواسطه ی ورود اولین گروه از نیروهای قزاق به کشورمان وارد شده است. این نیرو ها در پی درخواست ناصرالدین شاه از دولت روسیه وارد ایران شدند.

البته در اسناد دیرین و نقاشی های باقیمانده از نیروهای قزاق نشانی از این نوع پوشش دیده نمی شود و به احتمال بسیار نیروهای قزاق در فاصله ی بین قرن های 18 و 19 این نوع پوشش را از مردمان قفقاز الگو گرفته باشند.  این نوع رقص با انواع مختلف سبک های اجرایی، اختصاصی مردمان قفقازی تبار بویژه گرجی ها، لزگی ها، آبخازی‌ها، آسی‌ها، چچنی‌ها، چرکس‌ها و بالکارها می باشد و در همه ی دنیا نیز با نام همین منطقه شناخته می شود. در خصوص اجرای این رقص در آذربایجان هیچ گونه سند تاریخی مکتوب و حتی شفاهی در دست نیست و هر چه هست در 50 سال گذشته شکل گرفته است. در همین خصوص نیز کوتاه سخن اینکه حتی یک پیرمرد بالای هفتاد سالِ روستایی و یا شهری آذربایجانی را نمی توان یافت که سخنی از انجام این رقص و یا شناخت این رقص بگوید. این نوع رقص و پوشش با همه ی زیبایی هیچ گونه ارتباطی با هویت و تاریخ و فولکلور آذربایجان ندارد.

تمامی این جعلیات از عصر استالین و به وسیله پان تركیست هایی چون باقرواُف و میرزا ابراهیم اُف جهت ملت سازی معارض با هویت ایرانی برای مسلمانهای قفقاز انجام شد. متاسفانه با بی کفایتی استانداران آذربایجان به ویژه شرقی پس از فروپاشی شوروی چنین نمادهای دروغینی به نام موسیقی، رقص و لباس آذربایجانی وارد کشور ما نیز شد.

نتیجه آن شد که لباس متجاوزین روس و قزاق (که مردم تبریز بارها طعم اشغال و جور آنها را کشیده بودند) با نوارهای گلوله را بر تنشان کردند و در خیابان ها رقصاندند.


گرجستان دارای رقصهای آیینی وسنتی فراوانی می باشد كه ریشه بسیاری از آنها به دوران باستان و فرهنگ وتمدن كهن این منطقه بر می گردد .







با توجه به اینكه زمانی گرجستان جزیی از ایران بزرگ بوده و با بررسی شواهد می توان گفت كه گرجی ها و سایر مردم قفقاز هم از اقوام آریایی هستند .

به معرفی برخی از رقص های زیبای گرجی می پردازیم

رقص گرجی (به گرجی: ქართული ცეკვა) رقص فولکوریک مردم گرجی است و جزو رقص های سنتی منطقهٔ قفقاز محسوب می شود.

ویژگی اصلی رقص گرجی این است که هر رقص نوع زندگی هر منطقه را که برخاسته از آن است مجسم می‌کند رقص کوهستانی مانند خوسورولی، قازبگوری و یا متیولوری به شدت از رقص‌های به اصطلاح دره‌ای مثل آچارولی و دورولی متمایز می‌شوند. لباس‌ها و پوشش‌ها برای هر رقص متفاوت است و نشانگر لباس‌های سنتی و تاریخی می‌باشد.

گریگول روباکیدزه نویسنده و شاعر گرجی در وصف رقص گرجی گفته‌است که کسی دیگر نمی‌تواند مانند ما برقصد البته منظورش از لحاظ نژادی، توان رقصیدن نخواهد داشت.

 انواع رقص‌های محلی گرجی

 

رقص کارتولی :

رقص کارتولی از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.







برای آشنایی بیشتر با رقص زیبای گرجی به ادامه مطلب بروید

 رقص كارتولی یکی از رقص‌های اصلی گرجی و در ذهن بیننده یادآور مراسم عروسی است. این رقص نه بر پایه حالت‌های رقص بنا شده‌است بلکه نشان دهنده قاعده رابطه زن و مرد می‌باشد.

رقص کارتولی از پنج قسمت تشکیل شده‌است:

  • ابتدا درخواست همراهی مرد از زن
  • رقص با هم
  • رقص انفرادی مرد
  • رقص انفرادی زن
  • در پایان حرکت‌های با هم زن و مرد.

رقص بیانگر دلیری، جوانمردی، تعارف بین مرد و زن گرجی است.این رقص تشکیل شده‌است از در هم آمیختن لطافت و فریبندگی زن و وقار و عشق یک مرد. چشمان مرد در همه حال بر روی شریک رقص زن بعنوان یگانه موجود برای وی متمرکز شده‌است. مرد رفتار بسیار محترمانه‌ای را نسبت به زن نشان می‌دهد. و این رفتار با ثابت ماندن بالا تنه مرد نسبت به زن و حرکات ریز و نامحسوس پاها بیان شده‌است. همچنین در همه حال اندام بالایی مرد بدون حرکت است.در مقابل چشمان زن همیشه رو به پایین است.

اجرای رقص کارتولی بیشترین مهارت را با تمرین‌های بسیار زیاد می‌طلبد. بدلیل سختی اجرای این رقص فقط تعداد انگشت شماری از زوج‌ها می‌توانند بخوبی آنرا اجرا کنند از این جمله‌اند دوئت‌های افسانه‌ای نینو رمی‌شویلی - ایلیکو سوخیشویلی و ایامزه دلابریدزه- پریدون سولابریدزه.

یکی از قوانین مهم این رقص این است که مرد به هیچ وجه نباید با شریک رقص زن خود، حتی با لباس تماس داشته باشد.


رقص جیرانی :

رقص جیرانی (به گرجی: ჯეირანი) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.



جیرانی رقصی است که بر اساس اپیزودهای شکار گوزن جادویی ساخته شده است.

رقص خورومی :

رقص خورومی(به گرجی: ხორუმი) (تلفظ: khorumi) از جمله رقص‌های جنگی اهالی گرجستان است.

خاستگاه این رقص از ناحیهٔ آجارا واقع در قسمت جنوب غربی گرجستان می‌باشد. در ابتدا این رقص با تعداد کمی از مردان اجرا می‌شد. گر چه امروزه تعداد آنها افزایش یافته و با سی تا چهل نفر اجرا می‌شود. با وجود تغییر در تعداد، نوع و نحوه اجرای آن تغییر نکرده‌است. این رقص زندگی اردوگاه جنگی را به تصویر می‌کشد. پیش درآمد رقص با تصویر کشیدن اردوگاه دشمن و جستجوی مردان گرجی برای اردو زندن می‌باشد. سپس فراخواندن دیگر افراد به میدان جنگ است. خروج مردان جنگی از صحنه کاملاً نفس گیر است. نیرو و توانایی آن ساده‌است ولی حرکات مشخص و دقت در یک خط قرار گرفتن شما را متحر می‌سازد. این رقص در درون خود موضوع‌های مختلفی چون جستجو، جنگ و جشن پیروزی را در جنگجویان گرجی در هم می‌آمیزد.

رقص خورومی از چهار بخش تشکیل شده‌است:

  • تعداد کمی از مردان که در حال تحقیق و جستجو برای پیدا کردن اردوگاهی مناسب هستند.
  • به تصویر کشیدن اردوگاه دشمن
  • فراخوان به اردوگاه و آماده شدن
  • جنگ و پیروزی مردان گرجی.

رقص آچارولی :

رقص آچارولی(به گرجی: ქართული) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی منطقهٔ آچارا در گرجستان است.

خاستگاه این رقص از ناحیه آچارا واقع در قسمت جنوب غربی گرجستان می‌باشد. این رقص با رنگ لباس متنوع و خلق و خوی بازیگوشانه مردان و زنان رقاص متمایز می‌شود. دلپذیری نرمی و بازیگوشی و حرکت تند و سریع مردان وزنان مشخصه این رقص است. برخلاف رقص کارتولی، ارتباط میان زن و مرد در این رقص کاملا غیر رسمی و با نشاط است.

رقص آچارولی در مراسم‌ها وجشن‌ها با حضور زنان و مردان اجرا میشده‌است. گانداگانا نیز رقص دوتایی شاداب و سریعی همراه با رقص آچارولی است.

رقص پارتسا :

رقص پارستا (به گرجی: ფარცა) (تلفظ:partsa) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.


خاستگاه این رقص در ناحیه گوریا است. ویژگی آن گامهای تند و ریتم سریع، خلق و خوی بزمی و تنوع رنگ است. پارتسا گروهی از رقص‌ها می‌باشد که تصویر لحظه‌ای از تاریخ و روحیهٔ گرجی‌ها را نشان می‌دهد.

رقص پارتسا یکی از رقص‌های قدیمی است که در بزم‌های روستایی بسیار اجرا می‌شده‌است.

رقص قازبگوری :

رقص قازبگوری (به گرجی: ყაზბეგური) (تلفظ: ghazbeguri) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.


نام قازبگوری مربوط به کوهستانهای شمالی گرجستان است. این رقص فقط توسط مردان اجرا می‌شود و نشانگر استقامت و تحمل مردان کوهستان است .

رقص خنجلوری :

رقص خنجلوری (به گرجی: ხანჯლური) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.

از آنجایی که بسیاری از رقص‌های گرجی بر پایه رقابت نهاده شده ، رقص خنجلوری نیز یکی از این رقص‌ها است.

در این رقص چوپان‌ها، چوخه‌های قرمز (لباس مردانه محلی) پوشیده با استفاده از خنجر، در اجرای حرکات خود رقابت می‌کنند. چوپان‌ها یکی پس از دیگری توانایی‌های خود را به نمایش می‌گذارند. این رقص به دلیل استفاده همزمان از خنجر و حرکات تند و سریع به مهارت بالایی نیاز دارد.

 

رقص خوسورولی

رقص خوسورولی (به گرجی: ხევსურული) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی منطقهٔ خوسورتی در گرجستان است.


رقص با یک جفت رقصنده شروع می شود. بصورت غیره منتظره مردی جوان نمایان می‌شود که از زن تقاضای رقص می کند. برخوردی میان دو مرد صورت گرفته و سریعا به جنگی میان آنها و دیگر یارانشان شروع می شود. این رودرویی با انداختن دستمال سر یک زن میان دو مرد تمام می شود. بصورت سنتی وقتی یک زن دستمال سر خود را میان نزاع دو مرد می اندازد اختلاف و مشاجره پایان خواهد یافت. اگرچه با خارج شدن زن از صحنه دوباره نزاع از سر می گیرد. مردان از دو گروه مقابل با خنجر و سپرهای خود با هم می جنگند. در بعضی مراسم هر مرد با سه تن دیگر می جنگند. پایان این رقص باز است یعنی بیننده پایان آن را نخواهد دانست .

رقص متیولوری :

رقص متیولوری (به گرجی: მთიულური) (تلفظ: mtiuluri) از جمله رقص‌های فولکلوریک و کوهستانی اهالی گرجستان است.



همانند رقص خوسورولی، رقص متیورولی نیز بر پایه رقابت نهاده شده‌است. اگر چه این رقص اساساً رقابت میان دو گروه از مردان جوان است. گرچه این رقص بیشتر شبیه بزم رقابتی ورزیدگی و هنر است. در ابتدا گروهها در حرکات خود به رقابت می‌پردازند سپس رقص گروهی دختران و بعد از آن رقص‌های انفرادی با حرکات زانوها و پنجه‌های پا است. این رقص یادآور جشن و پایکوبی در کوهستان است.

 

رقص خونگا :

رقص خونگا از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.

ریشه این رقص در اوستیا، منطقه‌ای در شمال گرجستان است. لباس رقص با آستین‌های بلند، کلاه و سرپوش‌های بلند است. خونگا اغلب در مراسم عروسی اجرا می‌شود. این رقص تشابه زیادی به رقص سیمدی دارد .

 

رقص سیمدی :

رقص سیمدی  از جمله رقصهای فولکلوریک اهالی گرجستان است.

ریشه این رقص در اوستیا، منطقه‌ای در شمال گرجستان است. لباس رقص با آستین‌های بلند، کلاه و سرپوش‌های بلند است. سیمدی رقصی برای مردان و زنان با حرکات ظریف است. زیبایی سیمدی در اجرای صفوف منظم و یکدست، کنتراست رنگهای سیاه و سفید لباس رقص، نرمی حرکت و هارمونی است. این رقص تشابه زیادی به رقص خونگا دارد ولی در عین حال تفاوت جزئی نیز دارد.

 

رقص کینتوری :

رقص کینتوری (به گرجی: კინტოური) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.و یکی از رقص‌های شهری یادآور تفلیس قدیم است.


نام این رقص از کینتوس ها تاجرهای خرده پای تفلیس قدیم است. آنها لباسی سیاه رنگ با شلواری گشاد به تن می کردند و اغلب در شهر کالای خود را که مواد غذایی بود را روی سر حمل می کردند. وقتی مشتری کالای خود را انتخاب می کرد، کینتوس‌ها از کمر خود شالی ابریشمی در آورده و با آن توزین می کردند. کینتوس‌ها به حیله گری و شوخ بودن، چابکی و بی تشریفاتی بودن مشهور بودند. این ویژگی‌ها در رقص کینتوری نیز مشهود است .

 

رقص سامایا :

رقص سامایا (به گرجی: სამაია) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.


این رقص توسط سه زن اجرا می‌شود که قدمت آن به دوران پیش از مسیحیت بر می‌گردد (دوران پاگان). گرچه امروزه سامایا نشانگر و نماد ملکه تامار می‌باشد. گرچه پادشاه تامارا در بسیاری از منابع به عنوان ملکه یاد شده‌است. ملکه تامار بعنوان شاه گرجستان یکپارچه در قرن دوازده و سیزده میلادی بعنوان اولین زن سلطنت می‌کرد. نوع لباس این سه زن از نقاشی‌های آبرنگ بجا مانده از پادشاه تامارا برگفته شده ‌است.جیرانی این رقص بر اساس اپیزودهای شکار گوزن جادویی ساخته شده‌است.

 

رقص دولوری :

رقص دولوری(به گرجی: დავლური) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی گرجستان است.


این رقص نیز مانند رقص کینتوری و رقص قاراچوخلی نمایش دهنده رقص شهری می‌باشد ولی برخلاف این دو نشانگر آریستوکراسی شهری است. شاید اجرای این رقص، رقص کارتولی را به شما یادآوری کند، گرچه حرکات در رقص دولوری از پیچیدگی کمتری برای زن و مرد داراست.

 

رقص سوانوری :

رقص سوانوری (به گرجی: სვანური) (تلفظ: svanuri) از جمله رقص‌های فولکلوریک اهالی منطقهٔ سوانتی در گرجستان است.


چند كلیپ زیبا از رقص اصیل گرجستان ( منبع : كانال رقص گرجی آپارت)

رقص گرجی

[http://www.aparat.com/v/SBOTQ]

رقص گرجی خورومی

[http://www.aparat.com/v/YF2KT]

رقص گرجی سوانوری

[http://www.aparat.com/v/HKJ3l]

رقص گرجی موخه اوری

[http://www.aparat.com/v/EQ5uG]

رقص گرجی

[http://www.aparat.com/v/aUcis]


در پست بعد به معرفی بخش دوم مطلب یعنی ادامه آشنایی با فریدونشهر اصفهان و گرجی های ایرانی خواهیم پرداخت 



دوستان عزیز درج دیدگاه فراموش نشود


نظرات()   
   
حسین
شنبه 27 آبان 1396 06:43
خیلی ممنون
پاسخ مریم :
امید
دوشنبه 26 تیر 1396 23:59
با درود! من هم گمان میکنم این رقص اصالت گرجی دارد ولی در میان آذری ها هم تنها در بین اقشاری از نسل جوان و میانسال تبریز رقصی به نام آذری جا باز کرده! البته شاید این هم به دلیل شباهت بالای فیزیکی تبریزیها با گرجی ها باشد. گرجی ها هم از طوایف اصیل و کهن ایران هخامنشی بودند که از آنها به عنوان ایرانیان شمالی یاد می‌شد در آن زمان احتمالا اجداد صربها و کرواتها و برخی اوکراینی‌ها هم در دسته ایرانیان شمالی بوده و مرزهای شمالی و سردسیر امپراتوری را در برابر حملات بربرها و اقوام سکا محافظت میکردند. البته پیش از تشکیل ایران متحد زمانی آنها پایه گذار امپراتوری اورارتو بوده و شاید نزدیکترین قوم از لحاظ نژاد و فرهنگ به ایشان ارمنیان بوده باشند. یکی دیگر از اقوام مشابه و نزدیک به ایشان دیلمیان یا همان کوه نشنینان گیلان باستان بودند که آخرین بازمانده های دیلمیان دلیر و جنگجو توسط الجایتو مغول کشتار شدند.
پاسخ مریم : درود
تا پنجاه سال پیش هیچ نام و نشانی از رقص آذری در آذربایجان نبود.
ممنون بابت درج دیدگاهتون
doctor
شنبه 13 خرداد 1396 15:00
you're in reality a just right webmaster. The web site
loading velocity is incredible. It seems
that you're doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterwork.
you've performed a magnificent task in this topic!
http://www.ohnerezeptfreikauf.com
جمعه 5 خرداد 1396 07:40
Excellent site you have here but I was curious about if you knew of any user discussion forums that cover the same topics discussed in this article?
I'd really love to be a part of group where I can get feedback from other knowledgeable
individuals that share the same interest. If you have any recommendations, please let
me know. Many thanks!
https://www.viagrasansordonnancefr.com/viagra-feminin-forum-naturel/
چهارشنبه 9 فروردین 1396 16:15
Right away I am going to do my breakfast, when having my breakfast coming yet
again to read further news.
پاسخ مریم :
სიავაშ
جمعه 27 اسفند 1395 00:03
واقعا من نمیدونم چرا ما گرجی ها نتونستیم فرهنگمون رو حفظ کنیم که ترکها رقص ما رو بدزدن من این رقصرو به هر کی که نشون میدم فوری میگن رفص ترکیه یا لباس گرجی که میپوشم همه میگن لباس ترکی ما باید این رقصرو تو عروسی هامون انجام بدیم و به همه ثابت کنیم که این رقص گرجی هست دو دلیل محکم که نشون میده این رقص گرجیه 1تا 50سال پیش هیچ کس تو تبریز یا اذربایجان این رقص رو بلد نبود 2حرکات گرجی ها کامل تر و زیبا تره
پاسخ مریم : بله درست می فرمایید ، متاسفانه جعل و دزدی فرهنگی کار پان ترکهاست .
باید در حفظ و معرفی فرهنگ ها بیشتر تلاش بشه
تور گرجستان از شیراز
چهارشنبه 6 بهمن 1395 18:37
خسته نباشید
پاسخ مریم : ممنون
حمید رضا
سه شنبه 28 دی 1395 01:50
سلام از دوستانی که از فریدون شهر هستند یه تقاضای کمک دارم میخوام زبونشونو یاد بگیرم کسی هست راهنماییم کنه؟ ممنون میشم همه جوره در خدمتشونم
شماره موبایلم میدم اگه مایل باشن تماس بگیرن
09371557947
نازنین
شنبه 7 فروردین 1395 11:41
گومرجوس=زنده باد خیلی زحمت کشیدین مطالب کامل و کافیست دم شما گرم
پاسخ مریم : سپاس ، زنده باشید
پوریا
یکشنبه 5 مهر 1394 22:12
یلی جالبه
پاسخ مریم :
عاشقانه های انتظار
جمعه 20 شهریور 1394 21:47
سلام بزرگوار: ممنون بابت مطالب و پست های جالب و زیباتون، واقعاً باید به ایرانمان افتخار کنیم با این فرهنگ، آداب و مناطق و مناظر غنی و نابی که داره...
پاسخ مریم : درود بر شما
عاشقانه های انتظار
جمعه 20 شهریور 1394 09:06
سلام عزیز بزرگوار: صبح زیبای آدینه تون بخیر، جالب بود، ضمناً منم آپم و منتظر حضورتون هستم...
پاسخ مریم : سلام ، ممنون صبح شما هم بخیر حتما خدمت میرسم
حقیقت زندگی
پنجشنبه 19 شهریور 1394 10:03
بالاخره شد
من خیلی وقته به این وبلاگ سر می زنم و فکر کنم قبلا هم گفتم وبلاگ تون خیلی شلوغه، با فنت بزرگ هم می نویسد، شلوغ تر جلوه می ده
لطفا یه تجدید نظر بفرمایید
پاسخ مریم : سلام ، آخه هم پست ثابت هست و هم مطالب اصلی برای همین شاید شلوغ به نظر برسه .
از این به بعد سعی میکنم مطالب پست ثابت کم تر باشه
آرتیاس
یکشنبه 15 شهریور 1394 16:16
درود بر شما بانو
در مورد گرجی ها پرسیدید
گرجی ها بر خلاف تصور که گفته میشود مردمی از قفقاز وارد گیلان و مازندران شدند در ابتدای تاریخ مهاجرت کاسپین ها از منطقه گیلان وارد قفقاز شدند و با بومیان اون منطقه امیزش داشتند و حاصل این امیزش رو میشه در فرم چهره دو رگه اریایی سفیدپوستی گرجی ها دید
گرجی ها همواره از طرف شاهان ایران یکی از اقوام ایرانی قلمداد شدند و خود انها نیز هرگز خودشونو غیر ایرانی معرفی نکردند.
گرجی ها در زمان اردوان سوم اشکانی بر علیه اشکانیان شوریدند و حاصل این شورش کشته شدن دو پسر اردوان سوم در این شورش بود بعد از ان دیگر هیچ شورش غیر ایرانی از طرف گرجی ها مشاهده نشد
عده بیشماری از گرجی ها توسط شاه عباس به ایران کوچانده شدند اما پس از این کوچ اجباری قبایلی از گرجستان به میل خود به شمال ایران کوچیدند و امروزه خود را شمالی میدانند و به زبان گیلکی تکلم میکنند
پاسخ مریم : سلام ، جالب بود نمیدونستم.

عده بسیاری از گرجی ها هم به دستور شاه عباس صفوی به شهرها و قسمت های کوهستانی استان اصفهان ( نجف آباد و فریدونشهر و ...) و خود شهر اصفهان کوچ کردند . در مورد اون ها چی می دونید ؟؟؟
نیوشا شایان مهر
یکشنبه 15 شهریور 1394 14:10

www.iAlexa.ir

افزایش بازدید واقعی سایت شما
افزایش بازدید واقعی وبلاگ شما

افزایش فروش واقعی فروشگاه شما

افزایش رتبه سایت شما در الکسا و گوگل

افزایش آمار بازدیدکننده سایت شما تضمینی

به همراه قرعه کشی بی نظیر و واقعی
دارای نماد اعتماد الکترونیکی

جوایز :
هر 1000 تومان خرید = 100 امتیاز

کامپیوتر 10 میلیونی با آرم آی الکسا
یک عدد تردمیل بازرگانی لطیفی
تلویزیون OLED سامسونگ 2015
یک میلیون بازدید رایگان
گوشی لومیا 1520 نوکیا

شما میتوانید با خرید بازدید یا ارتقاء کاربری و یا فعال كردن زیرمجموعه گیری ،امتیاز خود را افزایش دهید و شانس خود را در قرعه کشی بیشتر نمایید


نماینده رسمی سایت الکسا در ایران

آی الکسا

www.iAlexa.ir
Orkideh
شنبه 14 شهریور 1394 10:37
درود بانو مریم...
دعوتید.
پاسخ مریم : مرسی ارکیده جون ، حتما میام
آرتیاس
جمعه 13 شهریور 1394 20:38
درود بر شما بانوی ایران زمین
واقعا این مطلب عالی بود بخصوص بخش رقص ها که حسابی من و شگفت زده کرد
در مورد گرجی ها هم هر چی میدونم و فردا واسه شما میزارم
پاسخ مریم : سلام ، ممنون


مانا باشید
توری کومه لایه تی کوردانی جیهان
جمعه 13 شهریور 1394 04:28
بسیار عالی بود.
در قزوین هم فکر کنم روستایی هست ک رومانی یا زرگر زبان هستن.
روستای زرگر آبیک که عجیب هم هست چون نمیدونن از کجا اومدن دقیقا...

ممنون از مطالب عالیتون.
پاسخ مریم : ممنون

پیروز باشید
მარიამ مریم
پنجشنبه 12 شهریور 1394 17:54
سلام.
عاااااااااالی بود.ممنونم از زحماتتون.
امیدوارم همیشه موفق باشید.
راستی مثل اینکه نظری که چند روز قبل نوشتم ثبت نشده.
ممنونم از حضورتون توی وبم.
پاسخ مریم : سلام عزیزم ، نه نظری که قبلا نوشته بودی به دست من نرسیده و ثبت نشده

ممنون از حضورت ، شاد و پیروز باشی
فرزند میهن
پنجشنبه 12 شهریور 1394 16:11
سلام.بلاگفا خراب شده بود به خاطر همین نبودم.
پاسخ مریم : سلام
orkideh
پنجشنبه 12 شهریور 1394 00:24
تولد وبت هم خیلی مبارک.
پاسخ مریم : متشکرم
orkideh
پنجشنبه 12 شهریور 1394 00:21
مریم جون ، عالی.
بی نظیر چون گذشته ها.
عجب معماری ای داره مسجد نصیرالملک...!
سرشار از عرفان و الوان یکتا...
حظ وافر بردم.
...
قطاب و کلا بخش سوغاتی ها که
اصلا ضعف میرم :)
...
بخش گرجی ها هم که فوق العاده بود...
...
خسته نباشید ِ جانانه به تو عزیزم.
همیشه در اوج باشی.
...
راستی ، سلام (یادم رفت کلا)... :)
پاسخ مریم : سلام ارکیده جون ممنونم از حضورت دوست عزیز

شاد و در اوج باشی
معصومه
چهارشنبه 11 شهریور 1394 16:11
سلام . چه جالب ! اصلا در مورد گرجی ها چیزی نمیدونستم ! مرسی از مطلب خوبت .
پاسخ مریم : ممنون عزیزم
علی
چهارشنبه 11 شهریور 1394 14:04
درود بر شما
بنده چند روز پیش وبلاگی با عنوان میهنم ایران زمین در بلاگفا ساخته بودم که هنوز شروع نکردم و امروز وبلاگ وزین و همنام شما را پیدا کردم بسیار زیبا و جذاب است
پاسخ مریم : درود بر شما
ketevan
چهارشنبه 11 شهریور 1394 10:51
بسیار زیباست هم فرهنگ و هم رقص کهن گرجیها از بابت رقص نگران نیستم چون فقط فیزیک گرجیها به این نوع رقصها میخورهاقوام دیگه بترکونن بازم نمیتونن مثل گرجیها رقصهاشونو اجرا کنن پس بهتره هر قوم و قبیله ای رقص و فرهنگ خودشو به نمایش بذاره بسیار از شما متشکرم
پاسخ مریم : درود بر شما هموطن گرجی
اصفهان سیتی - حسن
سه شنبه 10 شهریور 1394 16:40
درود برشما
سپاس فراوان بابت متن و تصاویر زیبای ایران عزیز
موفق باشید
پاسخ مریم : ممنون
سوزه نغم
سه شنبه 10 شهریور 1394 15:09
با درود بانوی با مهر و میهن پرست

از مطالب زیبایتان بهره وافر بردیم عزیز دل

بابت تاخیر حضورم در وبگاه وزین شما عذر میخوام.

قلمتان همیشه نویسا و زرپاش

سربلند و مانا باشید بانو فرهنگدوست.
پاسخ مریم : ممنون بانو

پیروز باشید
هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م
سه شنبه 10 شهریور 1394 10:16
سلام مطلب فریدون شهرواهالی گرجی نشین برایم جالب بود.دست مریزاد
پاسخ مریم : درود بر شما
سکوت منتظر...
سه شنبه 10 شهریور 1394 06:44
تنم بوی آویشن می دهد
بوی بابونه
روحم در کوهستان است
و از نسیم شمایلت
مورمور
از درخت
سبزینه‌ای بر واژه‌هایم پیچیده است
رودخانه‌ در مویرگهایم می‌چرخد
گونه‌هایم خیسند هنوز
خیال می کنم
شاعری
هر روز کفش پا می کند
خنده‌هایش را در جیب میگذارد
و از لحظه‌هایت
بالا می‌رود
تا بوسه‌ای در اوج...

پاسخ مریم :
سکوت منتظر...
سه شنبه 10 شهریور 1394 06:43
به زندگی دست می کشم
به دکمه ها، به لباس ها
و تو را در تاریکی جستجو می کنم
یکی یکی رویاهایم را به خاطر می آورم
احساس می کنم با زندگی کنار آمده ام
به خاطر تو می خواهم در سرمای زیادی بایستم
سرم را از هر کجای مرگ که باشد
بیرون می آورم
و به تو خیره می شوم
"زنده یاد غلامرضا بروسان"

پاسخ مریم :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
نمایش نظرات 1 تا 30
آخرین پست ها